Dywany i podłogi w szkołach.

22 kwietnia 2012
Autor:

Najpopularniejsze rodzaje podłóg wykorzystywanych w polskich szkołach to powierzchnie twarde  typu PCV, gumoleum, linoleum, glazura, beton, marmur, klepki drewniane, rzadziej korek. Stosowanie twardych  powierzchni podłogowych w dużej mierze wynika ze starej infrastruktury. Nowoczesne zastosowania spotkać można w nowo budowanych placówkach, w starych dokonuje się sukcesywnie zmian w zależności od zużycia podłóg i wynikających z konieczności ich wymiany.

Dokonując wyboru rodzaju podłoża w środowisku opieki i nauczania dzieci jednostki zarządzające wciąż wybierają podłogi twarde. Wynika to z przyzwyczajenia i pozornej wygody jej użytkowania. Tymczasem, jak wynika z wielu badań, to podłogi miękkie typu dywany i wykładziny są bardziej bezpieczne, zdrowsze oraz tańsze w utrzymaniu. Dodatkowo dywany i wykładziny są estetyczne i atrakcyjne wizualnie. Dzięki ich zastosowaniu zmniejsza się instytucjonalny charakter placówek a pomieszczenia stają się bardziej przytulne i miłe.

Dywany i wykładziny dywanowe są znacznie bezpieczniejsze od wszelkich alternatywnych rodzajów podłoża. Zapobiegają poślizgom i upadkom oraz ich poważnym konsekwencjom. Dodatkowo miękkie podłoża dywanowe przyczyniają się do mniejszego obciążenia stawów i mięśni co wpływa na obniżenie poziomu zmęczenia ich użytkowników. Ma to szczególne znaczenie zapobiegawcze zwyrodnieniom stawów i kości oraz minimalizujące bóle kręgosłupa i mięśni u nauczycieli spędzających większość czasu w pozycji stojącej.

Kolejnym cechą podłóg dywanowych jest ich pozytywny wpływ na akustykę w pomieszczeniach. W czasach nadmiernego hałasu, licznie występujących niedosłuchów u dzieci i młodzieży jest to ważny element zdrowotny. Jak wykazały badania naukowców z Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu oraz z Politechniki Gdańskiej hałas w szkołach znacznie przekracza dopuszczalne normy. Czynnikiem nadmiernego hałasu nie są tylko same dzieci ale przede wszystkim zła adaptacja akustyczna sal lekcyjnych i korytarzy, które są niczym niewytłumione studnie. Oczywiście zbyt wysoki poziom hałasu wpływa niekorzystnie na przyswajanie wiedzy, samopoczucie i zdrowie. Wykładziny dywanowe zmniejszają hałas, stanowią  nawierzchnię tłumiącą, która charakteryzuje się dobrymi parametrami akustycznymi w zakresie średnich i wysokich częstotliwości. W doskonały sposób tłumią dźwięki uderzeniowe oraz wchłaniają i redukują szumy.

Wbrew powszechnym opiniom dywany i wykładziny wpływają też korzystnie na jakość powierza.  W dobie alergii i astmy wykorzystanie tego rodzaju podłogi jest dobrym rozwiązaniem, gdyż alergeny i cząstki kurzu uwięzione są na włóknach dywanowych i nie unoszą się w powietrzu. Dywany hamują rozkład alergenów w strefie oddychania wpływając na czystość powietrza. Oczywiście warunkiem koniecznym jest regularne odkurzanie i pranie powierzchni dywanowych.

Kolejny atut wykładzin to ich tańsza eksploatacja. Niemożliwe? Otóż badania kontrolne przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych jasno wskazują, że stosowanie wykładzin i dywanów w obiektach przestrzeni publicznej takich jak szkoły i przedszkola jest bardziej opłacalne. Koszty związane z podłogą obejmują koszt zakupu, instalacji, koszty codziennego użytkowania i okresowej konserwacji. Przy zachowaniu zaleceń producenckich, dotyczących sposobu i częstotliwości czyszczenia i konserwacji, koszty związane z wykładziną dywanową są około 30-40% niższe niż te, które trzeba ponieść użytkując powierzchnie twarde jak PCV, linoleum czy kauczuk. Środki czystości do powierzchni twardych są niemal siedem razy droższe, nakład pracy w codziennej pielęgnacji jest ponad dwa i pół razy większy i nawet gdy doliczymy koszt wymiany podłogi dywanowej co 11 lat to utrzymanie podłóg twardych będzie wciąż 30% droższe.


Kod HTML artykułu - ułatwia przedruk artykułu na Twojej stronie www:

3 komentarze do Dywany i podłogi w szkołach.

  1. justica on 2 kwietnia 2014 at 23:25

    ?

Dodaj komentarz