Nie daj się oszukać w sieci!

15 września 2013
Autor:

Internet na dzień dzisiejszy to medium z którym mniej lub bardziej
pośrednio związane jest nasze społeczeństwo. W pracy, w domu, w szkole
w podróży, już prawie wszędzie jesteśmy w stanie z niego skorzystać
przez urządzenia mobilne i stacjonarne. Niestety co za tym idzie,
świat internetu na wpół wirtualny na wpół realny pełen jest jak
najprawdziwszych oszustów. Taka prawda tam gdzie jest człowiek, tam i
kłamstwo i przekręt. Naturalna rzecz niestety.


W związku z tym że wiele działalności gospodarczych albo zupełnie
przeniosło się do sieci internetowej albo jedynie korzysta z niej
dalej prowadząc fizyczną działalność, pewnym było, że i tu w końcu
pojawią się sprzedawcy nierzetelni lub zwyczajni oszuści. W obecnej
chwili mamy do czynienia wręcz z istną plagą oszustów i wyłudzeń drogą
internetową. Z pewnością nie bez znaczenie pozostaje fakt iż przelewy
internetowe obecnie są ogólnodostępne i bardzo szybkie, założenie
konta na stronach sklepów zajmuje parę chwil, a my jako konsumenci
wierzymy że skoro ktoś ma ładną, schludną stronę swojego sklepu w
sieci to zapewne posiada też ten sklep w świecie realnym. I tutaj
najczęściej leży pies pogrzebany. Samo zaistnienie firmy w sieci nie
oznacza jej faktycznego istnienia w świecie realnym.

Cyberprzestępcy najczęściej wykorzystują naszą łatwowierność,
nieuwagę, niechęć do czytania regulaminów sklepów i stron oraz
pośpiech. Kto z nas przed zakupem w nowo powstałym sklepie
internetowym sprawdza komentarze w sieci na jego temat, kto sprawdza
numer KRS, adres firmy, REGON, NIP, dane osoby która ją założyła a
przede wszystkim fakt czy pod danym adresem nie znajduje się jedynie
skrzynka pocztowa lub pustostan. Nadzwyczajne okazje i super extra
promocje, to często przynęta, niestety to my jesteśmy tą grubą rybą, a
złowił nas oszust.

Robiąc zakupy w sklepie internetowym należy pamiętać aby sprawdzić
opinie o sklepie. Jednak to że sklep ma same pozytywne opinie nie
oznacza że są one prawdziwe lub rzetelne. Sprawdźmy daty opinii, nazwy
użytkowników, numery IP, unikalność tych komentarzy, czasami sklepy
mają same pozytywne opinie które są do siebie tak podobne, że nawet
błędy gramatyczne czy stylistyczne zdawałoby się „różnych
użytkowników” są wręcz identyczne. Godne polecenia są serwisy
sprawdzające i opiniujące sklepy internetowe takie jak ceneo.pl lub
opineo.pl. Jeśli sklep posiada adres mailowy najczęściej do Biura
Obsługi Klienta (BOK) lub numer telefoniczny to zadzwońmy lub napiszmy
i sprawdźmy czy ktoś odbiera i odpisuje, jeżeli nie możemy mieć
podejrzenia.

Jeżeli przesyłka ma zostać wysłana usługami kuriera sprawdźmy również
firmę kurierską, czy jest nam znana, czy zupełnie obca, jakie są
opinie o niej, czy kurier zna sklep internetowy, czy wcześniej już z
nim współpracował, czy jest możliwość śledzenia paczki na mapie
internetowej. Naturalnie najlepszym rozwiązaniem byłoby wybranie
odbioru przesyłki za pobraniem wówczas będziemy mieć pewność że
dostajemy to co zamawialiśmy, a nie bubel. W razie oszustwa nie
stracimy pieniędzy.


Kod HTML artykułu - ułatwia przedruk artykułu na Twojej stronie www:

Dodaj komentarz