Jakie platformy komunikacji marketingowej wykorzystują plany marketingowe?

20 kwietnia 2013
Autor:

Komunikacja marketingowa to interaktywny dialog miedzy firmą i jej klientami, jaki następuje w trakcie realizacji działań poprzedzających sprzedaż, w trakcie sprzedaży, konsumpcji oraz po konsumpcji. Plany marketingowe muszą dokładnie wyjaśniać w jaki sposób za pomocą opracowanych strategii marketingowej będzie ona prowadzona.

Konieczne staje się zadanie sobie pytania: Jak klienci mogą dotrzeć do nas? A nie tylko: Jak możemy dotrzeć do naszych klientów?

Istnieje szereg platform komunikacji. Dzięki zmianom w technologii istnieje ich obecnie o wiele więcej niż w przeszłości. Zmniejszył się również koszt komunikacji, co zachęca coraz więcej firm do przejścia z komunikacji masowej do bardziej ukierunkowanej, prowadzącej z kolei do indywidualnego dialogu. Przy czym np. rozważając czy ująć komunikację w mediach społecznościach w ramach obowiązkowego elementu zawartego w planach marketingowych, warto wziąć pod uwagę że nie są one wbrew pozorom darmowe.

Skuteczne działanie w mediach społecznościach wymaga czasu – bardziej skuteczne wymaga zaangażowanie grafika – który będzie przygotowywał zdjęcia i elementy graficzne do udostępnienia np. na Facebooku. Umówmy się jednak, że bez specjalistycznej pomocy ze strony doradcy marketingowego lub interim managera firma jest nastawiona na wiele trudności, z którymi często nie będzie wiedzą jak sobie poradzić. Zamiast marnować czas i tracić czas na błędy – lepiej wynająć odpowiednią osobę.

Oczywiście wtedy na początku firma zapłaci trochę więcej, jednak szybko je się to zwróci w postaci braku zmarnowanych pieniędzy na nieskuteczne działania czy brak odpowiedniego zarządzania działaniami marketingowymi, które spowoduje dublowanie się zasobów – a w istocie ich tracie.

Powszechne platformy komunikacji marketingowej, które plany marketingowe mogą wykorzystać to:

Reklama

Zwykle najkosztowniejszy element komunikacji marketingowej w planie marketingowym

  • Reklamy drukowane i emitowane
  • Materiały reklamowe dołączane
  • Materiały reklamowe insertowane
  • Filmy
  • Broszury i foldery
  • Plakaty i ulotki
  • Informatory
  • Reprodukcje reklam
  • Tablice reklamowe
  • Znaki wystawowe
  • Ekspozycja w miejscu sprzedaży
  • Materiały audiowizualne
  • Symbole i logo

Promocja sprzedaży

Może nie kosztować dużo, ale warto uważnie przemyśleć jej wystąpienie w planie marketingowym.

  • Konkursy, gry, zakłady, loterie
  • Nagrody i prezenty
  • Próbki
  • Targi i wystawy przemysłowe
  • Wystawy
  • Pokazy
  • Kupony
  • Rabaty
  • Nisko oprocentowane finansowanie
  • Rozrywka
  • Wymiana starego towaru na nowy za dopłatą
  • Programy lojalnościowe
  • Sprzedaże wiązane

Public Relations

Rozmowy z dziennikarzami nic nie kosztują, budowa relacji z nimi zajmuje czas – w planie marketingowym powinna być o tym odpowiednia wzmianka.

  • Pakiety informacyjne dla prasy
  • Przemówienia
  • Seminaria
  • Raporty roczne
  • Finansowe wspieranie działalności dobroczynnej
  • Sponsorowanie
  • Publikacje
  • Komunikacja społeczna
  • Lobbing
  • Identyfikacja wizualna
  • Czasopisma firmowe
  • Imprezy

Sprzedaż osobista

Pukanie od drzwi do drzwi powoli wychodzi z mody – warto jednak brać pod uwagę, że w tym punkcie nie chodzi tylko o to.

Być może w planie marketingowym warto przeznaczyć trochę czasu na przeszkolenie personelu odpowiedzialnego za sprzedaż lub wdrożenie CRM-a (jeśli firma nadal go nie posiada)

  • Prezentacje oferty
  • Spotkania handlowe
  • Programy motywacyjne
  • Próbki
  • Targi i pokazy handlowe

Marketing bezpośredni

Najlepiej widać jego skuteczność w marketingu b2b pod podstacją telemarketingu – to najlepszy sposób na zdobycie klientów – oczywiście jest też jednym z najtrudniejszych i bez odpowiedniego przygotowania, skryptów telemarketingowych i samozaparcia – nie ma co zaczynać, raczej w ten sposób można wtedy zaszkodzić firmie niż jej pomóc.

  • Katalogi
  • Reklama bezpośrednia
  • Telemarketing
  • Zakupy drogą elektroniczną
  • Zakupy telewizyjne
  • Reklama przesyłana faksem
  • Reklama elektroniczna
  • Reklama głosowa

Komunikacja marketingowa w strategii marketingowej firmy wykracza jednak poza platformy wymienione powyżej. Stylistyka i cena produktu, kolor i kształt opakowania, zachowanie i ubiór sprzedawcy, wystrój sklepu, papeteria firmowa – wszystko to komunikuje coś nabywcy.

Każdy kontakt z marką dostarcza wrażenia, które może wzmocnić lub osłabić postrzeganie firmy przez klienta.

Plany marketingowe i zawarte w nich strategie marketingowe powstają, aby cały marketing mix był zintegrowany. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie spójnego komunikat i strategiczne pozycjonowanie marki.


Kod HTML artykułu - ułatwia przedruk artykułu na Twojej stronie www:

Dodaj komentarz