Tuning samochodu

15 września 2013
Autor:

Nabywając samochód współczesny lub zabytkowy przedstawiamy jakieś wymogi co do niego. Miło jeżeli je wypełnia. Gdy czegoś jemu brakuje możemy poddać go rozmaitym przeróbkom. Możliwości są ogromne. Od prostych wymian układów wydechowych kończąc na skomplikowanych swap’ach.

Najpopularniejszą formą tzw. grubszego tuningu to modyfikacje silników. Zazwyczaj polega to na zamianie jego podzespołów na mocniejsze tuningowe. Wymieniając w silniku poszczególne elementy, a inne dodając możemy otrzymać więcej niż 100% przyrost mocy. Rzecz jasna nic nie otrzymujemy za darmo. Z reguły lepsze osiągi idą w razem z słabszą żywotnością silnika i podniesionym zużyciem paliwa. Pamiętajmy również, że z silnika wolnossącego nie wygenerujemy aż tak dużych wzrostów mocy jak z silników z turbosprężarkami. By móc z takiego silnika uzyskać sporo wyższą moc niż fabryczna należy go uturbić. Żeby turbosprężarka była bezpieczna dla naszego silnika dobrze jest go stosownie przystosować odprężając. W przypadku samochodów z turbosprężarką najbardziej popularnym zabiegiem jest zmiana tego elementu na potocznie więcej dmuchający. Jeśli sama przebudowa lub uturbienie silnika to za mało nie ma przeszkód by odważyć się na swap. Swapować można niemalże wszystko do wszystkiego. Oczywiście najpowszechniej zamienia się silniki. Aczkolwiek nic nie stoi na przeszkodzie by też podmienić układ napędowy. Zdarzają się, np. przeróbki z fwd na rwd. Jednakże do takiej modyfikacji warto wybrać porządną firmę ponieważ jest to duża ingerencja w budowę pojazdu. Jedynym ograniczeniem są gabaryty samochodu, a zwłaszcza miejsce w komorze silnikowej na nową jednostkę napędową. Wspomnę tylko, że najprościej przeszczepia się podzespoły pochodzące z pojazdów tego samego koncernu.

Miejmy na uwadze, że zwiększenie mocy silnika to nie wszystko. Na co nam tyle mocy jeśli nie będziemy potrafili opanować samochodu albo co gorsza nim zahamować. Wtedy powinniśmy popracować nad trakcją pojazdu. Dlatego innymi istotnymi elementami, które obok silnika poddaje się tuningowi to układ hamulcowy i zawieszenie. Dla własnego bezpieczeństwa przy znacznym zwiększaniu mocy nie powinniśmy o tym zapominać.


Kod HTML artykułu - ułatwia przedruk artykułu na Twojej stronie www:

Dodaj komentarz