29 stycznia 2023

Co powinien zawierać content plan?

Blog firmowy, social media, wideo, podcasty, publikacje na portalach zewnętrznych – content marketing wymaga obecności marki w wielu różnych kanałach dystrybucji. Pomoże Ci w tym content plan, o którym więcej dowiesz się z tego artykułu.

Jeśli chcesz, aby Twoja praca przynosiła konkretne rezultaty, to musisz zacząć od przygotowania planu, który odpowie na pytanie “jak to zrobić?”. Lista kroków wraz z terminami ich realizacji motywuje do regularnej pracy, a także pozwala w łatwy sposób określić, na jakim etapie się znajdujesz i jak wiele pozostało jeszcze do zrobienia. Takie podejście sprawdza się również w content marketingu, który w dzisiejszych czasach wymaga nie tylko kreatywności, ale też umiejętności planowania i efektywnego zarządzania czasem.

Content plan – co to jest?

Content plan to inaczej plan treści – dokument, który zawiera konkretne propozycje treści (np. tematy wpisów blogowych i artykułów sponsorowanych lub treści postów do mediów społecznościowych), przypisane do nich miejsca i terminy publikacji, a także informacje takie jak grupa docelowa, frazy kluczowe, wytyczne do stworzenia treści lub sposób promowania danego materiału.

Content plan może być tworzony z miesiąca na miesiąc, a także na cały kwartał lub rok – to zależy od tego, jakiego podejścia wymaga konkretny projekt.

Po co tworzy się content plan? Spełnia on następujące zadania:

  • Daje poczucie kontroli nad zadaniami. Wiesz, jakie treści trzeba przygotować, posiadasz szczegółowe wytyczne do ich stworzenia, a także wiesz kiedy i w jakich miejscach należy je opublikować. W przypadku złożonych projektów, na które składają się powiązane ze sobą publikacje na blogu, kanałach social media, a także treści sponsorowane w mediach internetowych i drukowanych, praca nad nimi z dnia na dzień byłaby niemożliwa. Content plan pozwala na terminowe przygotowanie materiałów zgodnych z przyjętą strategią content marketingową.
  • Pozwala zlecać zadania podwykonawcom. Posiadając gotową listę tematów artykułów blogowych wraz z frazami kluczowymi, wytycznymi i terminami publikacji, możesz w łatwy sposób przekazać ją copywriterowi bez potrzeby wielokrotnego wymieniania się wiadomościami w celu ustalenia szczegółów zlecenia. Content plan ułatwia współpracę z podwykonawcami.
  • Pozwala tworzyć skuteczne treści. Content plan wymaga dokładnego przemyślenia treści. W jakim kanale zostaną opublikowane? Kto będzie ich odbiorcą? Jakie frazy kluczowe będą zawierały? Content plan zwiększa możliwy zwrot z inwestycji, którą jest czas i pieniądze poświęcone na tworzenie treści. Najgorsze, co możesz zrobić, to publikować treści z dnia na dzień bez przemyślenia celu, który mają realizować.

Strategia content marketingowa a content plan – jaka jest różnica?

Czym content plan różni się od strategii content marketingowej? Na pierwszy rzut oka, oba dokumenty zawierają plan działań content marketingowych. Należy jednak pamiętać, że content plan tworzy się na potrzeby strategii, czyli strategia content marketingowa powstaje jako pierwsza i zawiera m.in cel działań content marketingowych, proponowane prace, szczegółowe omówienie grup docelowych, a także proponowane obszary tematyczne tekstów. Za to content plan dotyczy konkretnych treści – zawiera m.in. tematy, wytyczne do ich przygotowania, frazy kluczowe i terminy publikacji.

Strategię content marketingową możesz traktować jako wizję i główny cel działań. Plan treści (content plan) jest za to sposobem, w jaki ten cel zostanie zrealizowany.

Co powinien zawierać content plan?

Efektem pracy nad content planem najczęściej jest arkusz kalkulacyjny, zawierający listę tematów treści do przygotowania wraz z terminami publikacji, szczegółowymi wytycznymi potrzebnymi do ich stworzenia, a także informacjami o miejscu publikacji lub grupie docelowej.

Podczas pracy nad takim plikiem niezbędna okaże się wiedza z zakresu SEO (m.in. przygotowanie tematów w oparciu o frazy kluczowe, stworzenie właściwej struktury nagłówków), umiejętność tworzenia analiz (np. analiza treści na stronach internetowych konkurencji), znajomość grupy docelowej i strategii marki, a także bieżących trendów w content marketingu.

Elementy, które powinien zawierać content plan:

  • Lista tematów – w przypadku wpisów blogowych będzie to roboczy tytuł, natomiast w przypadku postów do mediów społecznościowych, bardziej ogólny temat, którego dotyczył będzie dany wpis. Pomysłów na tematy dostarczy Ci analiza słów kluczowych, najczęstsze pytania klientów, treści publikowane przez konkurencję lub wzmianki o marce i branży na forach tematycznych, a także w mediach społecznościowych.
  • Grupa odbiorców – znajomość grupy docelowej jest niezbędna podczas powstawania pomysłu na treść, ponieważ pozwala określić jej format i styl pasujący do tego, w jaki sposób odbiorca konsumuje treści. W przypadku posiadania kilku różnych grup docelowych, w content planie powinny znaleźć się pomysły na treści uwzględniające każdą z nich.
  • Data publikacji – zaplanuj treści w czasie tak, aby publikacje w różnych rodzajach mediów uzupełniały się. Określenie terminu publikacji jest warunkiem koniecznym do tego, aby content plan spełnił swoje zadanie.
  • Miejsce publikacji – w tym miejscu należy przedstawić nazwę miejsca, w którym dana treść zostanie opublikowana wraz z najważniejszymi informacjami o nim – do kogo dociera i jakiego typu treści są oczekiwane przez redakcję.
  • Wytyczne do przygotowania – dotyczy wszystkich wytycznych technicznych, które umożliwiają poprawne przygotowanie treści. W przypadku tekstu będą to frazy kluczowe, nagłówki i informacje o linkowaniu, natomiast w przypadku grafik – format, teksty do umieszczenia lub rozszerzenie wyjściowego pliku.

Jak przygotować dobry content plan?

Przed przygotowaniem content planu warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Czy zaproponowane tematy są zgodne z przyjętą strategią content marketingową?
  • Czy treści stanowią rozwiązanie problemów Twoich klientów? Odpowiedzią na to pytanie mogą być znalezione frazy kluczowe wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.
  • Czy rodzaj treści (np. wpis blogowy, wideo lub relacja na Instagramie) jest skuteczną formą dotarcia do konkretnej grupy docelowej?
  • Czy w Twojej branży obwiązuję sezonowość? W jaki sposób wpływa ona na stworzony content plan?
  • W jaki sposób zaproponowane treści będzie można wykorzystać w przyszłości? Przykładowo, na bazie transkryptu podcastu można przygotować wpis blogowy, a na jego podstawie – serię postów do social media.

Źródło tekstu: https://seo4.net/blog/content-marketing/co-powinien-zawierac-content-plan/