29 stycznia 2023

Czy warto poszerzyć serwis olejowy o płukanki do silnika?

Serwis olejowy to podstawowa czynność eksploatacyjna, którą wykonuje zdecydowana większość warsztatów samochodowych w Polsce. Czy na tak powszechnej usłudze można dodatkowo zarobić? Jedną z propozycji może być poszerzenie zakresu usług o zastosowanie płukanki do silnika?

Wymiana oleju silnikowego trwa zazwyczaj do 30 minut. Średni koszt tej usługi w Polsce mieści się w przedziale od kilkudziesięciu do ponad 100 złotych. Standardowo mechanik wymienia olej silnikowy i filtr oleju. Czasem w trakcie wymiany proponuje montaż nowej uszczelki pod korek spustowy miski olejowej. Nie zwiększa to czasu pracy, a sam koszt uszczelki jest bardzo niski. Oczywiście niektóre warsztaty, poza samą wymianą, oferują także usługi dodatkowe: dobór właściwego oleju silnikowego wg zaleceń producenta auta, wymianę filtra paliwa, filtra powietrza czy kabinowego, a także samą sprzedaż oleju silnikowego oraz filtrów. Im więcej usług na miejscu, tym większa wygoda klienta i co oczywiste, możliwość większego zarobku dla warsztatu. Czy warto dodatkowo poszerzyć serwis olejowy o zastosowanie płukanki do silnika?

Płukanki do silnika – w jakim celu są produkowane?

W trakcie pracy spalinowej jednostki napędowej powstaje cały szereg zanieczyszczeń. Najgroźniejszy dla silnika jest nagar. Osadza się na tłokach, zaworach i wewnętrznych powierzchniach komór spalania, powodując zmniejszenie objętości komór, problemy z chłodzeniem, niekontrolowany zapłon mieszanki paliwowo – powietrznej (rozżarzony nagar), a także rozszczelnienie komór spalania (jeśli osadzi się na grzybkach zaworów). Groźne są również laki, które tworzą błonę, osadzającą się na powierzchniach elementów układu korbowo – tłokowego. Laki utrudniają chłodzenie, powodując przegrzewanie się elementów i prowadząc do zatarcia, np. pierścieni w rowkach pierścieniowych. To nie wszystkie zanieczyszczenia, jakie pojawiają się w silniku. Osady mogą zmniejszać średnicę kanałów olejowych, utrudniając dopływ oleju silnikowego do węzłów smarowania. Olej silnikowy w trakcie eksploatacji jest rozrzedzany przez wodę z paliwa, co powoduje powstawanie szlamów. Do silnika trafia kurz i mikro zanieczyszczenia, wraz z powietrzem. We współczesnych samochodach stosuje się zawory recyrkulacji spalin EGR, które w odpowiednich warunkach, kierują część spalin z powrotem do układu dolotowego. To również ma wpływ na zwiększoną ilość zanieczyszczeń w silniku.

Olej silnikowy zawiera w swoim składzie substancje (detergenty), mające na celu rozpuszczanie zanieczyszczeń nisko i wysokotemperaturowych. Zanieczyszczenia te powinny być później zatrzymywane przez filtr oleju. W praktyce – nie zawsze tak jest. Powodów jest wiele. To między innymi nieterminowa wymiana oleju silnikowego i filtra oleju, stosowanie olejów niskiej jakości, jazda na krótkich odcinkach, brak dbałości o układ chłodzenia, powodujący przegrzewanie silnika i degradację oleju…

Płukanki do silnika powstały po to, aby usuwać zanieczyszczenia z wnętrza silnika, których olej silnikowy nie jest w stanie usunąć samodzielnie. Na rynku środków chemicznych dla branży automotive znaleźć można cały szereg płukanek do silnika. Produkują je między innymi TEC (Engine Flush 2000), Liqui Moly (Engine Flush), K2 (Motor Flush), Amtra (Moje Auto Płukanka do silnika, MA PRO Płukanka do silnika), Valvoline (Engine Flush), Archoil (Pro Flush), Millers Oils (Engine Flush), Bizol (Oil Clean Plus), Motul (Engine Clean), Xenum (MFlush) i wiele innych firm. Jednorazowe opakowanie płukanki do silnika kosztuje od 6 do 80 zł, w zależności od producenta.

Jak stosuje się płukanki do silnika? Zazwyczaj należy postępować według schematu: całe opakowanie środka wlewa się do silnika, poprzez wlew oleju. Silnik powinien pracować na biegu jałowym 15 – 20 minut. Rozgrzany olej silnikowy, wraz z płukanką i rozpuszczonymi przez nią zanieczyszczeniami jest usuwany poprzez korek spustowy. Pozostaje już tylko zalanie silnika świeżym olejem silnikowym. Zastosowanie płukanki do silnika w żaden sposób nie komplikuje standardowej wymiany oleju silnikowego. Za to nieco wydłuża całkowity serwis.

Płukanki do silnika – kontrowersje

Płukanki do silnika znajdują się w ofertach znanych producentów chemii motoryzacyjnej oraz olejów silnikowych. Nie są to zatem „cudowne środki”, za których działanie nie ma kto wziąć odpowiedzialności.

Mimo tego są mechanicy, którzy nie chcą stosować płukanek do silnika. Uważają je wręcz za szkodliwe. Dlaczego? Istnieje przekonanie, że zastosowanie płukanki w silniku z dużym przebiegiem spowoduje jego rozszczelnienie. Ma to się stać na skutek usunięcia z silnika zanieczyszczeń, głównie wysokotemperaturowych. Zdaniem sceptyków stosowania płukanek, wspomniane zanieczyszczenia „mają działać jako uszczelnienie silnika”. Są też mechanicy, którzy wolą stosować do płukania silnika zwykłą naftę. Taką metodę czyszczenia silników stosowano w czasach PRL.

1-1

Czy i dlaczego warto stosować płukanki do silnika?

– Olej dla silnika jest jak „krew” dla naszego organizmu. Dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej wymagane jest, by olej silnikowy był pozbawiony nagarów, szlamów i zanieczyszczeń. Przez ostatnie lata w modzie są oleje typu „Long Life”. Ich stosowanie powoduje znaczne wydłużenie okresów wymian (nawet co 60 tys. km przebiegu) co powoduje gromadzenie się nagarów, osadów i szlamów na tłokach, wałkach i misce olejowej. Podczas płukania za pomocą płukanki do silnika, wszystkie zanieczyszczenia zebrane z silnika gromadzą się w filtrze oleju i starym oleju, które mechanik usuwa podczas wymiany. Regularne stosowanie płukanek, takich jak K2 Motor Flush, przed każdą wymianą oleju zapewnia utrzymanie silnika w fabrycznej czystości. Płukanki do silnika są bezpieczne i mogą być stosowane w silnikach benzynowych, diesla i zasilanych LPG – powiedział nam Damian Gil, Produkt Manager kategorii K2 Mechanika w MELLE Sp. z o.o..

Płukanki do silnika mogłyby być polecane przez mechaników w wielu sytuacjach.

– Zdecydowana większość Polaków kupuje samochody używane. Tak naprawdę nigdy nie wiemy, czy poprzedni właściciel stosował olej silnikowy zgodny z zaleceniami producenta samochodu. Nie wiemy, w jaki sposób auto było eksploatowane. Jeśli samochód był eksploatowany tylko na krótkich trasach, a do tego olej wymieniano w nim bardzo rzadko, w silniku może znajdować się bardzo wiele zanieczyszczeń. Zastosowanie dobrej płukanki do silnika pozwoli usunąć znajdujące się w silniku zanieczyszczenia. Poprzedni użytkownik samochodu mógł stosować olej silnikowy o innej specyfikacji, niż zalecana przez producenta auta. Popularny przykład to stosowanie oleju półsyntetycznego, o specyfikacji 10W40, zamiast oleju syntetycznego, o specyfikacji 5W30. Stosowanie oleju silnikowego o specyfikacji innej, niż zalecana przez producenta auta, powoduje szereg problemów technicznych, od przyspieszonego zużycia silnika, po niewłaściwe działanie napinacza łańcucha rozrządu, popychaczy hydraulicznych czy też układu zmiennych faz rozrządu. Przed zmianą oleju silnikowego na właściwy, warto zastosować płukankę. Często spotykane są też problemy z zatykaniem się kanałów olejowych, przez co olej silnikowy nie trafia do węzłów smarowania. To bardzo często prowadzi do zacierania się panewek. Dlatego warto stosować płukanki do silnika – po zakupie używanego auta i przy powrocie do właściwego oleju, o specyfikacji zalecanej przez producenta samochodu. Warto również stosować płukanki do silnika regularnie, przed każdą wymianą oleju. Regularne stosowanie płukanki do silnika, takiej jak Płukanka do silnika MA Professional pozwala skutecznie usuwać laki, szlamy i nagary, co zdecydowanie wpłynie na trwałość i bezawaryjność jednostki napędowej – powiedział nam Norbert Oruba, specjalista do spraw marketingu internetowego w Amtra Spółka z o.o..

Czy zatem warto poszerzyć serwis olejowy o stosowanie płukanki do silnika? Koszt płukanki jest niewielki. Płukanki są pakowane w opakowania jednorazowe, nie ma potrzeby ich odmierzania. Ich stosowanie jest proste i w żaden sposób nie zaburza standardowej wymiany oleju silnikowego, wraz z filtrem. Płukanki nie są drogie. Wielu klientów warsztatów z pewnością byłoby zainteresowanych możliwością usunięcia z silnika zanieczyszczeń, które mogą być przyczyną poważnych i drogich awarii.

2-1

Ważną rolę odgrywać będzie tu mechanik, który może proponować zastosowanie płukanki przy standardowej wymianie oleju silnikowego, albo w określonych sytuacjach (kupno używanego auta, zmiana oleju silnikowego na właściwy, płukanie układu olejowego po awarii uszczelki pod głowicą itd.).

Jaka jest Wasza opinia o płukaniu silnika jako usłudze warsztatowej? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach.

Źródło tekstu: https://motofocus.pl/producenci-czesci-i-dystrybutorzy/88893/czy-warto-poszerzyc-serwis-olejowy-o-plukanki-do-silnika